THE FATHER OF KINDERGARTEN
Pernah kah anda tertanya-tanya, bagaimana mula nya sistem pendidikan kita diperkenalkan ? Hari ini kita akan memperkenalkan seorang tokoh pendidikan awal kanak-kanak yang mempunyai sistem pendidikan dan telah diaplikasikan di negara Malaysia. Siapa kah beliau??
Friedrich Froebel dilahirkan pada tanggal 21 April 1782. Beliau merupakan seorang tenaga pengajar yang berasal daripada Jerman. Beliau merupakan pengasas kepada sistem pendidikan awal kanak-kanak yang dikenali sebagai sekolah tadika. Beliau merupakan anak bungsu daripada enam adik-beradik, ayahnya merupakan seorang paderi dan ibunya telah lama meninggal sejak usia beliau 9 bulan.
Beliau seorang tenaga pengajar yang sangat teguh dengan pegangan agama sehingga meletakkan tanggungjawab mendidik sebagai sebahagian daripada tugas keagamaan. Beliau juga menyelitkan beberapa pengaruh keagamaan dalam prinsip sistem pembelajaran awal kanak-kanak. Beliau mula memperkenalkan konsep pembelajaran tadika setelah menghadiri latihan parktikal di antara tahun 1808 dan 1810 yang dikendalikan oleh John Pestalozzi. Menurut teori Betalozzi, prinsip asas pendidikan ialah mengamati suasana sekolah sebagai suasana yang sesuai untuk belajar, menekankan aturan semula jadi dan objek pembelajaran. Froebel tidak bersetuju dengan teori tersebut kerana menurut beliau teori tersebut tidak ada unsur keagamaan. Sebagai seorang yang kuat beragama, beliau percaya bahawa agama memainkan peranan dalam pendidikan terutama pada peringkat awal pendidikan.
Kaedah Pembelajaran Froebel
Sebelum melaksanakan sistem
pendidikan ini di sekolah, beliau terlebih dahulu melakukan ke atas ahli
keluarga sendiri. Walaubagaimanapun, hal ini menjadi permintaan untuk
penyediaan penjagaan dan pembangunan kanak-kanak di luar rumah. Pada Tahun
1840, beliau mencipta istilah tadika sebagai institusi tempat bermain dan
beraktiviti yan beliau temui pada tahun 1837 dengan menekankan kaedah bermain
yang melibatkan aktiviti permainan, menyanyi, bercerita, seni dan kraf tangan
yang mampu untuk merangsang imaginasi kanak-kanak sekaligus membentuk
pembangunan fizikal kanak-kanak untuk lebih aktif dan menonjolkan kemahiran
dalam pembelajaran.
Beliau merasakan bahawa tujuan
kanak-kanak dalam pendidikan adalah untuk menggalakkan kanak-kanak dan sebagai
kesedaran dalam membimbing mereka sebagai manusia sejagat. Kanak-kanak perlu
berfikir dan merasakan melalui cara yang mewakili kesucian dan kesempurnaan
mengikut hukum batin melalui pilihan mereka sendiri. Pendidikan untuk beliau
ialah kaedah untuk mencapai matlamat yang diperlukan dalam kehidupan.
Froebel percaya bahawa manusia
merupakan makhluk yang kreatif dan produktif dalam memenuhi keperluan hidup
seiring dengan pembangunan harmoni dengan Tuhan dan dunia. Permulaan pendidikan
menekankan kaedah kerja praktikal dan penggunaan bahan dan peralatan untuk
belajar. Melalui pendedahan kepada dunia luar, kefahaman kanak-kanak terhadap
perihal dunia dapat terungkap. Beliau juga percaya bahawa kepentingan
kanak-kanak untuk bermain adalah proses pembelajaran yang kreatif.
Selain itu, bermain menurut Froebel
dapat mengembangkan dan membangun tahap intelektual , sosial, emosi dan fizikal
kanak-kanak. Beliau percaya bahawa pendidikan awal kanak-kanak adalah bermula
sejak lahir lagi. Ibu bapa dan guru memainkan peranan penting dalam pertumbuhan
pendidikan kanak-kanak. ‘Bermain adalah cerminan diri’, yang akan membawa
kepada disiplin diri dan juga menghormati undang-undang dan perintah.
Beliau telah mencipta bahan
pembelajaran yang dikenali sebagai saguhati atau hadiah yang mempunyai konsep
berperingkat mengikut tahap permainan yang semakin meningkat dan juga aktivit
permainan yang menggunakan kemahiran berfikir, serta permainan yang
memperkenalkan bidang pekerjaan kepada kanak-kanak juga permainan yang
memerlukan aktivit bergerak seperti bersukan. “Gift” adalah objek yang dicipta oleh Froebel berbentuk permainan
blok. Tujuan permainan tersebut dicipta adalah supaya kanak-kanak dapat belajar
konsep asas mewakili blok tersebut dan mereka perlu menunjukkan kreativiti
melalui permainan tersebut. Permainan yang berunsurkan pekerjaan akan memberi
kebebasan kepada kanak-kanak yang mengandungi peralatan yang dapat dibentuk dan
dimanupulasi oleh kanak-kanak seperti tanah liat.
Johnn Friedrich Herbart merupakan kontemporari daripada Froebel dan
seorang lelaki Jerman , tetapi dia tidak boleh diletakkan dalam teori
pedagogon. Sepanjang hidupnya, sistem falsafah “realisme” tidak mendapat
galakan, hanya selepas separuh abad ke 19, hasil teori tersebut memberikan
kepentingan dalam pendidikan. Beliau dianggap sebagai salah seorang pengasas
teori pedagogi dengan menyuntikkan metafizik dan psikologi ke dalam
pembelajaran tentang kaedah proses belajar seseorang.
Apabila pendekatan teori Froebel
digunakan dalam pendidikan, guru dilihat hanya sebagai pemerhati. Justeru, guru
memainkan peranan sebagai pusat untuk kanak-kanak mendapatkan kefahaman
mengenai sesuatu perkara. Guru akan berperanan sebagai sahabat dan menjadi
seorang yang mesra, senang didekati dan turut melibatkan diri dalam setiap
aktiviti kanak-kanak serta seorang yang boleh dipercayai agar pelajar senang
untuk berkongsi masalah mereka. Froebel percaya bahawa pendidik perlu mewujudkan
persekitaran fizikal di dalam dan di luar rumah. Dia menunjukkan betapa
pentingnya untuk kanak-kanak belajar tanpa tekanan luar dari pendidik. Orang
yang kita temui, persekitaran dan atmosfera, sama pentingnyab dengan apa yang
kita pelajari. Guru melakukan kerja terbaik dengan membantu kanak-kanak untuk
membangun dan belajar apabila melihat apa yang mereka minat, dan apa yang
mereka tunjukkan kepada pendidik bahawa mereka akan berminat untuk belajar. Ini
adalah asas di mana pendidik boleh membina apa yang kanak-kanak perlukan untuk
mengetahui, memahami dan belajar untuk menyertai sepenuhnya komuniti dan dunia
yang lebih luas.
Selain itu, banyak lagi tokoh pendidikan yang banyak menyumbang kepada sistem pendidikan di negara Malaysia selain Froebel.
Comments
Post a Comment